Tuesday, December 1, 2009

Miskinnya kita............!!!!!!!!!!!!


Selawat & salam ke atas Rasul junjungan...

Kadang-kadang kita sering melupakan apa yang telah kita miliki dan terus memikirkan apa yang tidak kita miliki.
Apa yang dianggap tidak berharga oleh seseorang TERNYATA merupakan dambaan bagi orang lain...

MISKINNYA KITA.........!!!

Pada suatu ketika seseorang yg sgt kaya mengajak anaknya mengunjungi sebuah kampung dengan tujuan utama memperlihatkan kepada anaknya betapa ada orang yg sgt miskin.Mereka menginap beberapa hari di sebuah daerah pertanian yg sgt miskin.

On the way nak pulang, si ayah bertanya kepada anaknya, "Bagaimana perjalanan kali ini?"

"Sangat luar biasa ayah,"sahut anaknya.

"Kau sudah lihat betapa manusia boleh menjadi sangat miskin,"kata ayahnya.

"Ya,"balas anaknya.

"Jadi,pelajaran apa yang dapat kamu ambil?"tanya ayahnya.

Later, si anak menjawab,"Saya saksikan bahawa kita hanya memiliki seeekor kucing, sedangkan mereka mempunyai empat. Kita mempunyai kolam renang yg luasnya sehingga ke tengah taman kita dan mereka memiliki telaga yg tidak ada batasnya. Kita mengimport lampu-lampu di taman kita dan mereka memiliki bintang-bintang pada malam hari. Kita memiliki sebidang tanah untuk tempat tinggal dan mereka memiliki ladang yg melampaui pandangan kita. Kita mempunyai pelayan-pelayan untuk melayani kita sedangkan mereka melayani sesama sendiri.Kita membeli untuk makanan kita,tapi mereka menubuhkannnya sendiri. Kita mempunyai tembok untuk melindungi kekayaan kita dan mereka memiliki sahabat-sahabat untuk saling -melindungi."

Mendengar ucapan itu,si ayah terdiam tak dapat berbicara. Kemudian si anak menambah, "TERIMA KASIH AYAH, KERANA TELAH MENUNJUKKAN BETAPA MISKINNYA KITA".


Ya, kadang-kadang kita sering melupakan apa yg telah kita miliki dan terus memikirkan apa yg tidak kita miliki.Apa yg dianggap tidak berharga ternyata merupakan dambaan bagi orang lain. Semua ini bergantung cara pandangan seseorang. Mungkin akan lebih baik jika kita bersyukur kepada Allah s.w.t sebagai rasa terima kasih kita atas semua yg telah disediakan daripada terus -menerus bimbang untuk meminta apa yg belum kita miliki. Semoga kita semua termasuk dalam golongan orang-orang yg bersyukur...Amin,(",)


sket perkongsian: Aku tahu, musim bola je pasti ramai yg berjaya jadi "morning person". Kenyataan yg lebih tepatnya ramai yg kunci jam untuk bangkit tengok bola,kan? So, why not dah elok bangun awal-awal tu kita jadikan ianya sebagai latihan untuk kita bangun bertahajjud selalu. Sambil beriadah kita beribadah..Insya-Allah.



0 comments: